Op de N-baan rijden wij met onderstaande locomotieven.

Baureihe 01

De Baureihe 01 was een serie stoomlocomotieven voor de zware sneltreindienst die vanaf 1926  gebouwd zijn voor de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft  (DRG). De serie is de eerste sneltreinlocomotief gebouwd volgens een meerjarenplan voor de bouw van verschillende gestandaardiseerde types stoomlocomotieven, de zogenaamde Einheitsdampflokomotiven.

NS 4900

De serie NS 4900 was een serie goederen stoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen  van 1945 tot 1947. Het waren locs die bij de Deutsche Reichsbahn ingedeeld waren in de serie 50. Het waren de grootste en sterkste stoomlocomotieven die ooit bij de Nederlandse Spoorwegen in dienst zijn geweest.

DRG-serie 89.0

De DRG-serie 89.0 was een goederentreintanklocomotief  van standaardontwerp Einheitsdampflokomotiven gebouwd voor de Deutsche Reichsbahn.

Het was de kleinste standaardlocomotief die bij de Deutsche Reichsbahn in dienst was. Terwijl de nummers 89 001 – 89 003 als verzadigde stoomlocomotieven werden geleverd, waren de overige zeven oververhitte locomotieven. 

NS 612

Een bijzondere verschijning was de NS 612 Diesellocomotief. Dit model is op basis van een Amerikaanse locomotief de BR 65-DE-19-A USA TC. Na de oorlog was rijdend materieel heel schaars. De NS heeft deze locomotieven dan ook overgenomen van het Amerikaanse Leger. In totaal 20 stuks. Deze locomotief de NS 612 (later omgenummerd naar 2012) heeft dienst gedaan tot en met 1958. 

De serie NS 8800 was een serie tenderlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen voor de rangeerdienst. Van de in totaal circa 324 in Engeland gebouwde zadeltanklocomotieven van het type Hunslet Austerity 0-6-0ST werden vele door de Britse War Department gebruikt tijdens hun strijd tegen het Duitse leger op het vasteland van West-Europa.

Na het vertrek van het Britse leger in 1945 nam de Nederlandse Spoorwegen 31 exemplaren over. Vier stuks werden na korte tijd aan de Staatsmijnen in Limburg verkocht. De overige 27 kregen de NS nummers 8801-8827 en werden tot 1957 gebruikt in de rangeerdienst.

De serie NS 3851-3855 was een serie locomotieven die kort na de Tweede Wereldoorlog dienst gedaan hebben bij de Nederlandse Spoorwegen. Het waren van oorsprong Duitse locomotieven

De serie NS 9600 was een serie van twee goederenstoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen in 1945. Het waren locs die bij de Deutsche Reichsbahn ingedeeld waren in de serie 94, ook wel aangeduid als het Pruisische type T161. Van de twee bij de NS ingedeelde locomotieven is alleen de 9602 in 1945 in Oldenzaal in de rangeerdienst gebruikt, de 9601 heeft altijd buiten dienst gestaan. 

De tenderlocomotief van de Bouwserie 64 werd in 1926 ontwikkeld door de Deutsche Reichsbahn (DR). De bouw vond plaats in de periode 1928 tot 1940 en in totaal werden er 520 stuks van de BR 64 gebouwd en in dienst gesteld. De locomotief van de bouwserie 64 was ontworpen voor de reizigersdienst en had een topsnelheid van 90 km per uur zowel vooruit als achteruit. Door de lage asdruk van slechts 15 ton, was de bouwserie uitgebreid inzetbaar en werd dan ook ingezet voor zowel het sneltrein als het goederenverkeer.

In het begin van de jaren vijftig besloot de NS dat de nog resterende stoomlocomotieven binnen enkele jaren vervangen zouden moeten worden. Hiertoe werden onder andere 280 diesellocomotieven besteld die, verdeeld over de series NS 2200 en NS 2400, er toe bijdroegen dat de laatste stoomlocomotief in januari 1958 buiten dienst gesteld kon worden.

Er werden locomotieven aangeschaft van een beproefd ontwerp. Bij Alsthom in Frankrijk werden 130 locs besteld (serie 2400) en voorts 150 locs van Amerikaans ontwerp (serie 2200) bij verschillende fabrieken in Nederland en Frankrijk. De serie 2400 was niet speciaal voor de NS ontworpen. Locomotieven van dit model werden door Alsthom in het Franse Belfort in de jaren vijftig al geleverd aan spoorwegen in de toenmalige Franse koloniën en naar een aantal andere landen. De 2401-2530 werden gebouwd in 1954-1957. In dezelfde periode werd ook de serie 2200 afgeleverd.

De locomotieven die het Engelse bevrijdingsleger in 1944 meeneemt naar het Europese vasteland maken zoveel indruk dat NS na de oorlog er 10 uit de legerdump koopt. De serie krijgt de nummers 501 tot en met 510 en wordt vooral gebruikt als rangeerlocomotief op grote stations. De locomotieven bevallen zo goed dat er in 1949 nog eens 100 machines bij komen, waaronder de serie 600. Door hun lage maximum snelheid zijn deze enorme sterke locomotieven vooral geschikt voor de rangeerdienst. Machinisten noemen de locomotieven ‘Bakkies’ of ‘Hippel’.

De NS-locserie 1200 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 1998 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen, van 1999 tot 2009 werd gebruikt door ACTS Nederland BV en van 2010 tot 2015 bij EETC. Deze locomotieven zijn van een Amerikaans ontwerp van Baldwin/Westinghouse, doch net als de 1000-serie grotendeels in Nederland gebouwd. Zoals bij de andere locomotieven die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden geleverd werd hier gebruikgemaakt van een bestaand ontwerp. De locs werden door Werkspoor te Utrecht gebouwd, behalve de draaistellen, die in de Verenigde Staten werden vervaardigd. Financiering vond plaats in het kader van het Marshallplan. De elektrische installatie werd door Heemaf geleverd.

De NS-locserie 1100 is een elektrische locomotief die tussen 1950 en 1999 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Na de beginperiode met gehuurde locomotieven uit Engeland en Frankrijk en de tien Zwitserse NS-locomotieven van de serie 1000, werden tussen 1950 en 1956 nog eens honderd elektrische locomotieven aangeschaft. Hiervan waren er 75 van Frans fabricaat en afgeleid van Franse locomotieven. De NS-serie 1100 was gebaseerd op de vierassige SNCF-loc BB 8001 en de serie BB 8100. De eerste vijftig NS-locs en de eerste 136 Franse locs werden tussen 1948 en 1952 tegelijkertijd gebouwd door onder andere Alsthom te Belfort.

De NS-locserie 1300 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 2000 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen en vanaf De NS-locserie 1300 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 2000 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen en vanaf 2015 door 

Naast de 60 locomotieven van Franse makelij van de serie 1100 ontving de NS in de jaren vijftig 16 locs uit Frankrijk van een grotere zes-assige uitvoering met zes tractiemotoren van hetzelfde type als de vier van de serie 1100. De asindeling was Co’Co’, dat wil zeggen twee drieassige draaistellen met aandrijving op alle assen afzonderlijk. Doordat de buffers en schroefkoppelingen aan de locomotiefkast waren bevestigd en niet – zoals bij de 1100 – aan het draaistel, liep de 1300 rustiger dan de soms hevig slingerende 1100. De 1300-en werden gebouwd door Alsthom te Belfort. Uit dezelfde fabriek kwamen ook de 1100-en, de NS 2400 en later de series 1600 en 1700      

       

De drie NS-treinstellen en twee SBB-treinstellen met de nummers DE 1001-1003 en RAm 501-502 zijn door deze twee maatschappijen gezamenlijk ontwikkeld en in 1957 gebouwd voor de TEE-dienst tussen Nederland en Zwitserland. Na buitendienststelling werden de treinstellen in 1977 verkocht naar Canada waar zij nog dienstdeden bij de Ontario Northland Railway (ONR).

© 2024