Rollend materieel
Omdat wij hebben gekozen voor de periode 1920 tot 1950 moet ook het rijdend materieel hier in passen. Wij rijden momenteel met de volgende stoomlocomotieven:
NS 4105 ( Fleischmann 4154) Dit is een Duitse G8 locomotief die aan het einde van de oorlog in 1945 in Nederland werd aangetroffen en toen is hersteld en daarna gebruikt door de Nederlandse Spoorwegen.
NS 4904 (Roco 43292) Dit is ook een Duitse locomotief die oorspronkelijk gebouwd was om zware goederentreinen te vervoeren. Echter, vanwege de oorlogsdruk is een vereenvoudigde versie gebouwd, ca 3.100 stuks de zgn. Reihe 50 van de Deutsche Reichsbahn. Hiervan zijn er 6 bij de NS terecht gekomen, waarvan de NS 4904 er één is (origineel nr. DRB 501964). Na de oorlog heeft deze locoomotief nog enkele jaren bij NS gereden.
NS 5951 (Roco 43274) Deze locomotief is in 1920 gebouwd bij Linke Hofmann in Berlijn (fabrieksnr. 2151) als zwaardere uitvoering van het Pruisische T12-type en is in 1946 naar de NS gekomen.
NS 8605 Dit is een C-rangeertenderlocomotief die gebouwd is bij Hohenzollern AG in Düsseldorf welke 1913 in ons land kwam. De serie NS 8600 was een serie rangeerstoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen en diens voorganger Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). In 1912 nam de SS een zestal aanvankelijk voor een Turkse spoorwegmaatschappij gebouwde maar niet afgenomen drie-assige rangeertenderlocomotieven uit de voorraad van Hohenzollern AG over, aangevuld met een zestal nieuw te bouwen locomotieven. Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de SS in 1921 kregen de locomotieven van deze serie de NS-nummers 8601-8612.
Vvb3 Dikke Bertha
De suikerfabriek had eigen stoomlocomotieven, waarvan nummer 3 de naam Dikke Bertha droeg (genoemd naar de vrouw van één van de machinisten). De locomotief reed de wagons van de suikerfabriek naar het stationsemplacement. Deze locomotief is gebouwd in 1918 door Ohrenstein & Koppel in Schlachtensee (Berlijn) en kwam in 1940 naar de suikerfabriek in Zevenbergen en reed daar enkele tientallen jaren, totdat in 1969 de eerste diesellocomotief arriveerde.
De trein staat hier op de hoek van de Stationslaan en de Prins Hendrikstraat. Op de achtergrond rechts staat het karakteristieke “Koetshuis” (dat ooit hoorde bij de villa van een suikerbaron). Voor de trein loopt de man met de rode vlag. Het spoor maakt hier een S-bocht, namelijk een krappe boog om het Koetshuis en aansluitend (op de voorgrond) een krappe boog de Stationslaan in. Het spoor ligt hier op eigen baan; de rails zijn voorzien van contrarails.