Railkontakt

Het Ontstaan

Modelspoorgroep Railkontakt Zevenbergen is ontstaan in 1989 als plaatselijke afdeling van modelclub Baroniespoor te Breda. Baroniespoor was op dat moment druk bezig de stations van Breda en Roosendaal met emplacement na te bouwen en aangezien een aantal leden uit Zevenbergen afkomstig waren ontstond het idee om ook het spoor gebeuren van Zevenbergen na te bouwen. Tot 1991 is Railkontakt een afdeling van Baroniespoor gebleven waarna wij als zelfstandige vereniging verder zijn gegaan.

Doelstelling – Het spoor gebeuren van Zevenbergen na te bouwen

Gekozen is voor de periode tussen 1920 en 1950 omdat Zevenbergen in die tijd over een groot rangeeremplacement beschikte, compleet met een laad- en losperron. Uiteraard speelde de suikerfabriek hier een centrale rol in omdat het vervoer van suikerbieten en/of producten hoofdzakelijk per spoor geschiedde en dwars door het dorp moest. Ook beleefde de suikerfabriek in die tijd zijn grootste bloei. Dit verschafte veel mensen uit Zevenbergen werk. Als schaalgrootte is gekozen voor schaal H0 dit is 1:87.

Er is afgesproken om te beginnen met het station van Zevenbergen en directe omgeving. Van daaruit eerst in zuidelijke richting (richting Oudenbosch / Roosendaal) te bouwen en daarna vanuit het centrum naar het noorden, incl. de suikerfabriek.

De grootste uitdaging was,  het verkrijgen van gegevens van gebouwen, straten enz. om zo natuurgetrouw mogelijk te kunnen na bouwen. Via de bekende merken van bouwdozen was vanzelfsprekend niets bouwdozen beschikbaar.

We waren aangewezen op het gemeente- en streekarchief,  en informatie en gegevens van goedwillende burgers. Verder werden van de nog bestaande huizen foto’s gemaakt en werd alles opgemeten (uiteraard na toestemming van de eigenaar). Dit was een zeer tijdrovende bezigheid, maar wel de enige oplossing. Ook de bomen rondom het station zijn zelf gemaakt, maar eerst in alle jaargetijden gefotografeerd om zodoende een goed beeld te krijgen van de grootte en kleur.

Bouwplan

Alvorens de bouw kon beginnen diende het railplan te worden vastgelegd. Hiervoor waren twee tekeningen beschikbaar, t.w. het Staats Spoor emplacement uit 1903 en 1952.

Na gesprekken met een aantal oud spoormensen werd duidelijk dat de situatie uit 1952 geleidelijk is ontstaan en daarom hebben wij gekozen voor een soort mix, hetgeen de beste spoor- en rangeermogelijkheden bood. Zo is voor het perrongedeelte de situatie uit 1903 aangehouden en voor de rest van het emplacement de situatie uit 1952. Ook de aansluiting naar de suikerfabriek kwam zo beter tot zijn recht. Het gehele centrumgebied rondom het station met alle destijds aanwezige gebouwen is voltooid.

In het door ons gekozen tijdperk werkte de fabriek in volle glorie en daarom is de suikerfabriek zo nagebouwd. We tonen de suikerfabriek in campagne-tijd en daarom komt overal stoom en rook uit te komen. Het hele complex wordt is circa 5 meter lang en 1,8 meter breed. Het complex sluit aan op de hoofd-spoorbaan.

Even ten zuiden van Zevenbergen ligt de rivier de Mark waar het spoor over een draaibrug geleid welke dateert uit 1909. Deze draaibrug is door ons nagebouwd en is uitgevoerd in messing en inmiddels ook beweegbaar zoals in het echt.

De riviermodule is zodanig gemaakt dat deze met water gevuld kan worden, hetgeen een publiekstrekker blijft.

Het heden

Direct aan de noordgrens van Zevenbergen ligt het complex van de suikerfabriek; deze fabriek is in 1987 gesloten en daarna ontmanteld. Een paar gebouwen zijn blijven staan, deze zijn industrieel erfgoed en verhuurd aan kleine bedrijfjes. Het voormalige ketelhuis heeft, uniek voor Nederland, twee schoorstenen. Railkontakt heeft een ruimte in het oude ketelhuis dat wij tot clubruimte hebben verbouwd.  De silo’s, naast het ketelhuis, zijn nog steeds in gebruik door Royal Cosun voor suikeropslag.

© 2025