Onze banen

Onze Clubbanen

HO Baan

Zoals al gezegd hebben wij de techniek van MSG Baroniespoor overgenomen maar in een later stadium alles naar eigen inzicht aangepast. De baan bestaat voor het merendeel uit modules, ook wel bakken genoemd van 1.20 x 0.60 mtr en een paar van 1.20 x 1.20 mtr, deze zijn later niet meer gemaakt ivm transportproblemen.

Het materiaal is 9 mm watervast multiplex en de poten zijn van 18 mm gewoon multiplex. Inmiddels is de gekoppelde lengte al ruim 30 meter en er is van alles op te vinden wat je in een Hollands landschap tegen komt, tenminste van wat er in de omgeving van Zevenbergen te vinden is, en we proberen zo min mogelijk concessies te doen.

Omdat veel beurs organisatoren moeite hebben met een opstelling die te lang is voor expositieruimtes hebben we de mogelijkheid om de baan in een U-vorm te plaatsen hetgeen de laatste jaren het meeste voorkomt. Bij deze opstelling plaatsen we extra opstelsporen waarvoor extra modules zijn gemaakt van 1.20 x 0.90 mtr. en hierdoor kunnen we gemakkelijk diverse treinen opstellen en uitrangeren.

De huisjes zijn van eigen hand, allemaal van polystyreenplaat en zorgvuldig van tekening nagebouwd in de schaal 1:87 (H0).

De bouw van de suikerfabriek is een ander verhaal, hierbij zijn alle wandpanelen gegoten uit kunsthars.
De suikerfabriek lag toen net buiten het dorp en de suikerbieten werden ook per spoor aangevoerd, wat vroeger dus dwars door het dorp ging, voor het station langs. Een voor Nederland unieke situatie.
Een stoomlokje drukte de wagons al slippend op en maakte daarbij de nodige geluiden daarom kreeg het in de volksmond al snel een bijnaam “De Dikke Bertha”.
Ze staan in het boekje Nederlandse industrielocomotieven van H. de Herder.
Dit lokje was een moeilijke opgave voor de modelbouw want het moet een eigen product zijn omdat dit niet in de handel verkrijgbaar is.

De baan is 2-rail gelijkstroom en werkt digitaal, zo kunnen we dus rijden met de merken  Roco, Fleischmann, Piko, en  als software voor de baanbesturing is gekozen voor het programma Koploper van Paul Haagsma (die helaas vorig jaar is overleden)

De rails is zg meterrails van GT, code 100, zodat er geen problemen ontstaan als je met eigen materiaal op de baan wilt rijden.
Ook hebben we een echte waterbak met daarop een natuurgetrouwe messing uitvoering van een werkende draaispoorbrug over de rivier de Mark, geheel op schaal volgens de originele bouwtekeningen.

Verder zullen we altijd verbeteringen blijven aanbrengen alsmede reparaties waar nodig.

De bouw van de  N-baan

Zoals eerder gemeld wilden we graag het complex van Lage Zwaluwe bouwen van rond de jaren ’40 – ‘50, met daarbij het geweldig mooie station en de omvangrijke opstelsporen. Die opstelsporen waren zeker in die tijd nodig als buffer omdat er toen nog landsgrenzen bestonden en alle goederen moesten worden in-  of uitgeklaard en bij enorme drukte kon het voorkomen dat het complex van Roosendaal vol was en week men uit naar het complex van Lage Zwaluwe.

Eind 2014 is het plan van aanpak geschreven en besproken in de jaarvergadering van februari 2015. Na goedkeuring is begonnen met verdere uitwerking van de plannen. Al snel werden er optimalisaties gevonden, er was ervaring opgedaan bij de HO baan. Zo is de tafel niet in hout maar in stalen buizen gemaakt en deze keuze zorgde ervoor dat er een vaste stabiele tafel ontstond.

Op slimme wijze is deze constructie makkelijk te demonteren en te vervoeren. De bakken zijn uiteindelijk van een lichte houtsoort gemaakt. Toen een aantal bakken klaar waren is begonnen met het plakken van kurk en leggen van rails volgens het voorlopig sporenplan.

Tijdens het leggen van de rails volgens het gemaakte sporen plan zijn er wel nog enkele wijzigingen aangebracht. Zo zijn er enkele wissels bijgeplaatst om zo meer treinbewegingen op de opstelsporen te creëren. Ook zijn enkele wissels juist verwijderd omdat deze geen toegevoegde waarde hadden.

Tijdens het leggen van de rails is veel tijd genomen om goede railovergangen van bak naar bak te maken, zeker omdat bij deze schaal de maatvoering zeer nauw luistert en we ontsporingen willen voorkomen.

Later is ook begonnen met de uitwerking van het digitale schema en inmiddels  staat het sporen plan getekend in koploper en zijn de detecties in rails aangebracht.

Stand van zaken nu:

Alle modules zijn geheel bedraad en op de foto site is een voorbeeld te zien van de bedrading onder de modules. Ook de wissels zijn aangesloten en de werking via koploper wordt nu getest. Speciale aandacht verdient het complexe kruiswissel dat voor het station ligt. Om die tegelijkertijd te kunnen schakelen op afstand is door een van de leden een geniale oplossing gevonden en gebouwd en ook die wordt momenteel beproefd. Bezet melders en wisseldecoders zijn allemaal aangesloten en worden gecheckt op werking  in Koploper .

Binnenkort zijn we zover dat er daadwerkelijk kan worden proef gereden. Wanneer dit met succes is afgerond zal begonnen worden met het instrooien van de bedding. Hiervoor zal eerst een proefstuk worden gemaakt waarna later de juiste ballast wordt gekozen.

Ook is inmiddels de draaischijf geïnstalleerd. Midden achter op deze foto is een schim van de draaischijf te zien met daarachter de locomotievenloods, die geprojecteerd  staat maar nog moet worden gebouwd. Op de voorgrond rechts staat de kolenlaadplaats die in aanbouw is en links de watertoren die inmiddels op schaal is uitgezet, maar ook nog gebouwd moet worden

Hiernaast is dus de in aanbouw zijnde kolenlaadplaats te zien, nog geheel ongeschilderd.

Zoals op de foto site is te zien is het stationsgebouw van voor de Tweede Wereldoorlog ook gebouwd. Aan de verdere bebouwing en aankleding van de baan wordt nagedacht (bv de beide seinhuizen, ieder aan een kant van het station) maar is nog toekomstmuziek.

Over de achterwand zijn volop ideeën, er zijn en worden proefstukjes gemaakt  maar dit alles moet nog verder worden uitgewerkt.

Kortom er is nog genoeg werk te doen aan deze redelijk grote n-baan.